21 Mac 2012

Kek Tak Jadi Ku Makan Jua

Assalamualaikum, 


Pernah tak korang makan kemain laju dengan kek bantat atau biskut keras terlebih gula, yang mak korang dah letak tepi singkin untuk dihumban ke dalam tong sampah? Padahal benda tu dah sah sah tak menjadi masakannya.


Saya pernah. Waktu kecik dulu, makteh saya ada buat kek coklat dalam dulang empat segi. Kata mereka, kek tu tak jadi. So kek tu terbiar je atas meja menunggu untuk dibuang. Atas sebab ianya kek coklat, saya makan juga. Saya ambil sepotong (telah dipotong oleh makteh untuk dirasa-keras tak gebu katanya) dan cuba makan. Hmm memang la tak lembut, tapi macam layan je. 


Lepas sepotong demi sepotong saya makan. Tapi beberapa jam lepas tu, saya ke dapur lagi untuk cari kek bantat (tak jadi/tak naik) mak teh. Melilau cari. Mama kata diorang dah buang. Hah? Buang? Kenapa diorang buang kek sedap tu? Arghhhhh!!


15 tahun kemudian, (2012) sebab minat sangat, saya ada search resepi Coklat Brownies dan terbaca sejarahnya sekali. Depa kata, brownies ni asalnya adalah kek yang tak menjadi iaitu bersifat kenyal dan padan dan tak naik. Huh! Sekarang baruku tau apa yang saya makan 15 tahun lalu adalah BROWNIES!

____________________________________,,


Kisah kedua, bulan lepas saya ada beli Cookies Famous Amous untuk dimakan beramai termasuk Aunty2 saya yang giler oldschool! Nak tau apa depa cakap pasal cookies tu?


"la...macamni ke rasa biskut rm80 hengget untuk satu kilo ni, keras je rasa" Aunty ke-1 ngomel.

"ini macam biskut yang Makde Yah buat ni, yang tak jadi sebab terlebih gula ni..." tambah Aunty ke-2.

"hmm kalau Mak Long tau la biskut ni boleh jual sampai 80 hengget sekilo, mak long hidang je biskut tak jadi tu masa hari raya, tak delah buang macam tu je" komen Aunty ke-3.

_______________________________________,,

Kekdahnya, kalau ada kuih muih yang tak jadi tu, patenkan resepinya mana tau boleh buat produk baru pulak lepas ni. Kih kih kih!


XOXO, Azza Azman
Jika Suka Jom LIKE

7 ulasan:

nur anis berkata...

ouh..brownies tu kira macam kek tak jadi ye..huhu

Harith Iskandar berkata...

hish syg je buang kek yg xjadi tu.mkn pon sedap tu.. :)

Ahlam Miera Amirul Shafie berkata...

nampak sedap....huhuhuhu

Qaseh Gifts berkata...

selalunya kalau Qaseh Gifts buat cake dan x jadi, terus la di letak aiskrim bila nak makan atau buat trifle... sayang pulak nak membazir... :-)

Pentingnya Nota/Kad ucapan Terima Kasih

MISS Z BERCELOTEH berkata...

sayang kek di buang uhuhhu

Si Matatajam berkata...

Kalau camtu, M dulu Kerap la wat brownies ha ha

Sandra Azwan berkata...

disebabkan itu ialah kek coklat, kalau tak jadi pun sanggup makan sampai habis! hehe..;-P