12 April 2013

Tiada Kolagen Dalam Rumpai Laut.

Assalamualaikum, 


 Tiada Kolagen Dalam Rumpai Laut...fakta yg sahih.!!

Apa yang anda akan baca di bawah ini mungkin akan mengejutkan. Malah mungkin ada yang tidak mahu menerima k
...enyataan. Realiti kadangkala sememangnya pahit untuk ditelan. Tetapi inilah pendirian TSM sejak dari dulu lagi. Meskipun kami menerima bantahan dan kecaman dari pelbagai pihak, kami tetap degan pendirian kami. Kebenaran tetap akan kami dedahkan. Contohnya dalam isu rokok, detox rendam kaki, gelang magnet, rokok elektronik dan sebagainya. Sesungguhnya kebenaran itu berada pada kedudukannya yang tersendiri dan tidak akan mampu digugat oleh apa-apapun. Dalam membongkar kebenaran, kami tidak akan menyebelahi kepentingan mana-mana pihak. Baik atau buruk, ia perlu didedahkan agar semua orang tahu.

Kolagen adalah sejenis protein. Terdapat lebih 25 jenis kolagen yang terhasil secara semulajadi di dalam tubuh manusia. Ia membentuk 30% dari jumlah protein dalam tubuh manusia. Tidak dinafikan ia sangat penting untuk tubuh. Ia berfungsi seperti gam pelekat yang melekatkan seluruh bahagian tubuh kita. Seringkali kolagen dikaitkan dengan kesihatan kulit. Ia membantu melambatkan proses penuaan. Bukan membuatkan kulit yang berkedut kembali tegang. Kenyataan ini sepatutnya diambil perhatian.

Bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, degradasi kolagen akan berlaku dan akhirnya menimbulkan kedutan. Oleh sebab itu, ramai pakar kesihatan kulit menasihatkan supaya mengambil langkah untuk merangsang pengeluaran kolagen. Ia dapat memperlahankan proses kedutan. Salah satu caranya ialah mengambil makanan yang tinggi khasiat menghasilkan kolagen di dalam tubuh. Itu tidak bermakna makanan itu 'mengandungi' kolagen.
 
Rumpai laut yang mendapat sambutan hangat di pasaran hari ini ialah jenis agar yang diekstrak dari spesis Eucheuma Gelidium. Ia sebenarnya sudah lama digunakan dalam masakan terutama untuk membuat kueh agar-agar.

Hari ini, disebabkan penyebaran kononnya ia mengandungi kolagen, ia semakin mendesak orang ramai untuk mendapatkannya malah harganya kini meningkat.

Ia mendapat sambutan di kalangan mereka yang inginkan kulit kelihatan cantik dan licin terutamanya golongan wanita. Seperti biasa masyarakat mudah tertipu dengan apa saja iklan menggunakan teori saintifik yang cuba mengelirukan pengguna. Pencarian TSM tidak menemui apa-apa maklumat tentang kandungan "kolagen" di dalam rumpai laut. Setakat ini tiada kajian saintifik yang mendapati rumpai laut mengandungi kolagen. Malah zat-zat yang membantu menghasilkan kolagen yang banyak boleh ditemui dalam vitamin C seperti buah-buahan citrus, bukan dalam rumpai laut. Buah-buahan itu sendiri tidak mengandungi kolagen. Agak pelik bagaimana mereka boleh mendakwa rumpai laut adalah sumber kolagen terbaik?
Kononnya :
Kaya dgn nutrisi n mineral yg sngt2 baik utk tbh n kulit; KOLEGEN-10X gnda lbh tinggi dr SIRIP IKAN YU,24%kolegenye bersamaan 2kpng SARANG BURUNG LAYANG2(bernilai ribuan ringgt). KASIUM-37 kali lbh tinggi dr hati ikan VITAMIN A-40X lbh hebat dr Beta Carotine/638 kali lbh hbt dr daging lembu ANTIOKSIDA-550X lbh kuat dr vitamin C PROTEIN- 21X lbh bnyk dr susu OMEGA 3 DAN OMEGA 6-2326X lbh bnyk dr ikan Khasiatnya ; - Melaraskan berat badan n menstabilkan hormon - Meningkatkan sistem imun dan metabolisma badan - Memelihara kalenjar tiroid - Menguatkan sistem abdomen - Mengurangi penuaan pramatang spt kedutan n kulit kendur - Memejalkan payudara, otot n punggung - Menyihatkan rambut n kuku - Mengurangi selulit - Melancarkan peredaran darah,mengurangi sakit bahu n belakang - Meningkatkan sel rawan,ligamen dan otot - Merawat penyakit gout - Mencegah kanser/tumor - Anti bakteria/kulat -Merawat anemia - Menurunkan tahap kolestrol dlm badan -Menurunkan tekanan darah tinggi - Menyerap lbhan garam dlm (lumpuh) - Meningkatkan fungsi pnghadaman/pencernaan,merawat gastrik - Memberikan rasa kekenyangan(diet) - Memelihara usus kecil(mengelakkan sembelit/buasir) - Melicin,menegang,n menghaluskan kulit - Mempercepatkan pengecutan jerawat n menghapuskan parut - Merangsang penghasilan sel2 baru kulit,menyembuhan luka - Memberi tenaga n menguatkan sistem tubuh - Membersihkan tubuh dari reaksi radikal bebas Tak ke sesak kau baca semua ni keh keh keh.


Kolagen tidak hadir begitu saja. Dakwaan yang mengatakan adanya 'kolagen mentah' dalam rumpai laut adalah salah. Apatah lagi yang mendakwa 'ibu kolagen'. Tiada kolagen yang didapati dalam bentuk mentah. Orang Jepun yang mula-mula menemui makanan rumpai laut hanya menjadikan ia sebagai sayur-sayuran dan salad dalam hidangan mereka. Jepun tidak memiliki tanah yang luas untuk penanaman, maka mereka beralih kepada sumber lautan.

Iklan-iklan di laman-laman web penjual rumpai laut yang membezakan gambar pengguna sebelum dan selepas jelas menunjukkan dua situasi yang berbeza. Gambar 'SEBELUM' diambil dengan 'cameraphone' dalam keadaan kurang cahaya (underexposure) menyebabkan wajah kelihatan gelap dan kusam manakala gambar 'SELEPAS' pula diambil dalam keadaan cahaya terang (overexposure) menjadikan wajah kelihatan cerah 'berseri'. Ia tidak memerlukan manipulasi digital menggunakan perisian Adobe Photoshop, hanya olahan cahaya sekitar. Ini jelas suatu bentuk penipuan. Bagi TSM dan mereka yang tahu teknik dalam fotografi, ia tentu mudah untuk dijelaskan.


Penghaslilan Produk

Rumpai laut digunakan untuk menghasilkan tiga hydrocolloids iaitu agar, alginat dan carrageenan. Hydrocolloids ialah bahan yang larut dalam air untuk memberikan kelikatan, membentuk gel, untuk menstabilkan produk seperti ais krim (ia menghalang pembentukan kristal supaya ais boleh kekalkan tekstur licin).

Produk kosmetik seperti krim dan losyen kadang-kadang melabelkan kandungan "ekstrak marin", "ekstrak alga", "ekstrak rumpai laut" malah ada yang lebih berani melabelkannya sebagai "marine collagen". Ini mungkin menunjukkan ia mengandungi salah satu hydrocolloids yang diekstrak dari rumpai laut. Alginat dan carrageenan boleh meningkatkan sifat-sifat pengekalan lembapan pada kulit. Yang jelas, ia tidak boleh membuatkan wajah anda kembali remaja setelah kulit anda berkedut. Malah kajian terhadap beberapa spesies rumpai laut kelp, wakame dan nori mendapati ia baik untuk merawat kanser dan thyroid, bukan untuk awet muda.

Hari ini, sudah ada pengusaha produk minuman mendakwa minuman mereka mengandungi kolagen...inilah salah satu perkara yang paling melucukan yang pernah di dengar di abad ini. Ia juga mungkin penipuan terbesar abad ini. Pihak berkuasa sepatutnya lebih tegas dalam menguatkuasakan akta pelabelan produk makanan dan minuman.

Jika anda ingin terus menggunakannya, anda boleh teruskan. Sekurang-kurangnya kulit anda sentiasa kekal lembap dan anda dapat khasiat seperti makan sayur-sayuran. Cuma anda membelanjakan wang yang lebih untuk mendapatkan khasiat sayur-sayuran sedangkan orang lain hanya membelanjakan beberapa ringgit untuk membeli sayuran di pasar.

Dari Mana Untuk Dapatkan Kolagen

Kolagen tidak boleh didapati begitu saja. Anda tidak boleh mendakwa anda mendapat kolagen dengan memakan 'kolagen'. Ia tidak semudah itu. Jika ada orang mendakwa sedemikian, dia mungkin berjenaka atau dia tidak pernah belajar ilmu biologi.

Dakwaan tentang kolagen mentah, kolagen asli atau ibu kolagen dari rumpai laut sebenarnya tidak berasas. Ia sesuatu yang diada-adakan.Orang yang tidak tahu apa-apa tentu mudah diperdaya. Tambahan pula terdapatnya iklan syarikat TM menunjukkan seorang pengusaha rumpai laut yang berjaya di TV. Ia mungkin sedikit sebanyak telah mempengaruhi pemikiran pengguna bahawa "rumpai laut suatu produk yang bagus dan mendapat sambutan luarbiasa sehingga ke luar negara."
Sebenarnya tiada apa yang ajaib tentang rumpai laut. Walaupun ia mengandungi nutrien dan faedah kesihatan, terdapat banyak lagi produk lain dari daratan yang sama atau dapat menandingi khasiatnya.

Kolagen dihasilkan dari dalam tubuh kita. Ia tidak boleh didapati dari luar. Untuk memastikan tubuh kita menghasilkan kolagen, kita perlu mengambil makanan-makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen secara semulajadi. Makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen ialah sumber vitamin C seperti buah-buahan citrus, sayur-sayuran, tomato, keju, soya, asid amino, ikan dan telur.

Ingat Cantik, ingat vitamin C.


XOXO, Azza Azman 
 peluk cium dari azza muah!

10 ulasan:

Mas Zull berkata...

assalamualaikum azza...mcm menarik jer...:)

Mar Mansor berkata...

as salam..
saya pgguna kolagen rumpai lauit.ternyata berkesan..mmm..

Salhah Suhot berkata...

saya pun makan.setiap hari.nak kata jadi berseri muka cerah tu x la pulak tapi, memang membantu proses pembuangan dengan lancar..apapun ia tetap berkhasiat kan? eh tapi bagaimana pula dengan kolagen yang diekstrak dari sisik ikan tilapia tu?

Harith Iskandar berkata...

ramai yg kena tipu sbb xfaham...mmm kesian :)

Tanpa Nama berkata...

sy pun pengguna berumur 40 thn dah sbln lebih mkn kulit dah cerah sket....lutut sakit pun Alhamdulillah dah xde....ini pun sejenis sayuran boleh buat kerabu....sy tetap akan teruskan makan....dan masker....ni semua nk jatuhkan rumpai je....maklum la kosmetik dah x laku....kite leh dpt yg direct....kosmetik dan ubat2an lagi byk campuran

faddyfragile berkata...

yes, produk kosmetik moden dah tak laku, nak jatuhkan market rumpai laut mentah la tuewww.. kah kah kah

Mid Eddie berkata...

Artikel ini tidak betul....jika tidak kerajaan tidak akan mengeluarkan berjuta juta ringgit untuk projek rumpai laut yg banyak khasiatnya...di harap pihak tuan boleh memberika ulasan yg betul...

http://www.umlib.um.edu.my/umnews/kaji-rumpai_n2-080910.jpg

Mid Eddie berkata...

http://www.umlib.um.edu.my/umnews/kaji-rumpai_n2-080910.jpg

Tanpa Nama berkata...

Dahulu saya juga pengguna rumpai laut, tetapi langsung tidak nampak keberkesanannye. kulit lg brtmbh kusam. dan kakak ipar pengguna yg setia (sudah mkn setahun lebih tanpa stop pagi ~ malam) baru-baru ini di dapati terdpt ketumbuhan di breast. setelah merujuk doktor pakar di singpura mengatakan rumpai laut adalah mineral dan juga makanan sel yg akan mengaktifkan semua sel dibadan. so jgn lupa, bdn kite semua mngandungi sel kanser.

khairul berkata...

Doktor2 di dalam negara dan luar negara mengesahkan rumpai laut dapat membantu lambatkan penuan....xder kolagen lagi ker ? tgok you tube pun ada pengesahan dimana2 sahaja. lagipun rumapi laut membantu merawat banyak penyakit. seperti sakit jantung dan gaut. tenaga batin pun bertambah....akhbar berita ni nak kena saman ni...sedap2 jer tulis