13 September 2012

Diari Kalori Untuk Semalam

Assalamualaikum, 


Sejak balik dari Kota Kinabalu, selera makan saya semakin bertambah. Harapan la nak kurus selepas mendaki 10km. Tak ada maknanya, makin gemuk ada lah. Dah la kat sana makan buffet memanjang. Cakap je nak makan apa, mee goreng? Pancake? Roti telur? Nasi lemak? Teh tarik? Mahupun daging masak hitam. Semua ada. Hello... tak payah masak nasi dalam tin okeh macam kat Gunung Tahan tu. 


Semalam sahaja saya dah makan melampaui keperluan since saya ni kerjanya melanguk di atas katil dan di depan PC sahaja. So, mari semak apa yang kita makan semalam :)

12.00 am : Bangun tidur makan nasik lemak dengan telur mata kerbau.
5.00 am : Bangun sahur kengkonon nak puasa, nasik lemak dengan telur rebus separuh.
10.00 am : Roti dua keping cicah sambal nasik lemak.
12.00 pm : Eh tak puasalah, bukak puasa nasik lemak, telur rebus separuh, daging kari 3 slices.
1.00 pm : Aiskrim 2 scoops. 
4.00 pm : Pau kacang dan Pau kari ayam beli kat stesen minyak mesra.
9.00 pm : Nasik lemak lagi dengan telur dadar. Sepotong kecik kek Cheese.
11.30 pm : Separuh Big Mac, sedikit fries dan separuh Air Milo. 

 Nasik lemak sahaja : 390 kcal
Nasik lemak lengkap: 450 -500 kcal
Tambah lauk ayam : Tambah 240 kcal
Pau Ayam : 203 Kcal 


 Dua Scoops Ice Cream : 380 Kcal

Jadi nilai kalori yang saya ambil semalam sahaja adalah :
12.00 am : 400 + 100 kcal
5.00 am :450 kcal
10.00 am : 90 + 90 kcal
12.00 pm :450 + 100 kcal
1.00 pm : 380 kcal
4.00 pm : 300 + 300 kcal
9.00 pm :450 + 100 kcal
11.30 pm :300 + 100 + 100
TOTAL : 3710 kcal !!!


Ini baru anggaran kasar sahaja!
Bayangkan Kevin cakap "berlari dalam 90min barulah bakar 600 kalori"
So untuk semalam saya perlu berlari 540 minit atau bersamaan  9Jam!
Itu kalau nak kekalkan berat badan sekarang lah kan. Kalau dah tersimpan ke dalam badan...
Alamat tahun depan dah boleh apply masuk Biggest Loser!


Jadi dibawah ni ada senarai nilai Kcal yang kita biasa ambil semasa raya.
Korang pun kira lah berapa je kalori yang korang ambil untuk seharian ni.

KALORI MAKANAN YG LAZIM DI MUSIM PERAYAAN  (Klik Source)


Rendang Daging ( 4 ketul hidangan) = 355 kalori
Ketupat Daun Palas ( 1 ketul) = 216 kalori
Serunding Daging (100 gram) = 210 kalori
Seunding ayam (100 gram) = 200 kalori
Laksa Utara (1 mangkuk) = 551 kalori
Lemang (6 potong kecil) = 206 kalori
Nadi impit (6 ketul) bersama kuah kacang = 400 kalori
Lontong( 1mangkuk berisi 6 ketul nasi impit potongan kiub+ 2 senduk kuah) = 450 kalori
Sate (1 cucuk bersama 2 sudu besar kuah kacang) = 139 kalori


Mari fikir dulu sebelum makan...



XOXO, Azza Azman
Jika Suka Jom LIKE

17 ulasan:

nur berkata...

hi..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

Namee Roslan berkata...

wah ....kalaui kutkan sehari boleh makan nasi sekali je itupun kuantiti sikit. :B

Cik Puan Izan✿ berkata...

oohh...semua tu saya suka... xnak kira kalori nanti tak lalu mkn...hehe

MISS Z BERCELOTEH berkata...

wah bagus siap kira kalori :)
Miss ztak pernah nak kira huhuh dah lah malas nak senaman :)

MISS Z BERCELOTEH berkata...

wah bagus siap kira kalori :)
Miss ztak pernah nak kira huhuh dah lah malas nak senaman :)

MISS Z BERCELOTEH berkata...

wah bagus siap kira kalori :)
Miss ztak pernah nak kira huhuh dah lah malas nak senaman :)

Azza Azman berkata...

@nur nanti ada masa saya datang lah ye..... thanks singgah sini..

Azza Azman berkata...

@Namee Roslan tau tak pe.... tapi nak buat macam ni ikut sedap tekak ni 3 kali makan nasi pun boleh. gilooo...

senamannya tidak..

Azza Azman berkata...

@Cik Puan Izan✿ eh bagus lah tu kalau tak lalu nak makan... seronoknya.

saya ni bukan apa, tak pernah tak ada selera... adoii

Azza Azman berkata...

@MISS Z BERCELOTEH Miss Z try lah kira... best.. hik hik hik...

Denaihati berkata...

kalau rasa selera nak makan, makan je,kalau nak fikir lama-lama nak pilih makanan, tak makan pulak nanti..kena kawal quantity kot....heeee

Mieya Atiera berkata...

Berhenti makan sebelum kenyang. Jangan fikir nak melantak je.

Azza Azman berkata...

@Mieya Atiera masalahnya makan tak kenyang kenyang sbb perut besar... T_____T

OnE_nIeZuKa berkata...

hai..saya follow awk..

ples... help me.. http://oneniezuka.blogspot.com/2012/09/help-me-again-bloggers.html

sue perbs.. berkata...

tk pnah nk kire2 kalori ni.. main bedal je slalu..

Puteri Iqa Izyan berkata...

ngeh ngeh ngeh. terbaik kalori ^_^
nampak mcm biase je :P

kalau rakyat malaysia makan ikut kalori normal badan, mesti takde yg obesiti :)

Salina Salmee Ali berkata...

huhu..baru je tengok resepi murtabak dengan cupcakes tadi..ttba cerita calories ni..huhu..kene diet ni..kang gemok tak terkata plak..~