31 Mei 2012

Kenapa Tak Suka Perokok

Assalamualaikum, 


Akibat sakit tekak yang tiada berkurangan, saya terdorong  untuk menulis entry ni. 
Lantaran terlalu sakit tekak apatah lagi hati ini, setelah puas menghidu asap rokok semasa syok syok makan bihum tomyam dekat restoran malam tadi.


Sambil menutup hidung dengan tudung bawal, saya berfikir sendiri. Kenapa mereka tidak segan silu merokok di meja makan? Kenapa kentut dan sendawa boleh kawal *cey kengkonon sopan* tapi tidak rokok? Tahukah mereka kondisi nya sama je seperti mereka berak di atas meja makan tu, dimana semua rasa tak selesa kecuali puak puak yang sama berak di atas meja.


Ampunkan mek kerana bahasa kasar. Marahlah mek, laharlah mek. Tapi inilah perumpamaannya.


Biarlah saya terus terang. Iya saya memang pentingkan diri, sebab saya memang tak pedulik pun kalau jantung kamu akan lemah, mati pucuk, paru paru akan hitam, otak beku, gigi kuning atau kulit layut. Seriyes saya pedulik hape. *amboi kemain azza kasarnya*


Tapi sapa nak tanggung ni :


Baby dalam perut
Kalau ada ibu ibu yang mengandung berdekatan dengan kamu, tak kan kamu expect dia pulak yang nak lari dari kamu. Kamu yang merokok kamu lah pergi jauh dari orang okay? Tak kecian ke nanti baby dia cacat ke, lembab ke atau keguguran! Macamna nak jawab nih.


Baju kami busuk
Mana lah tau kami elok elok nak tapau tomyam nak bungkuskan untuk bakal mak pak mentua, tak pasal pasal baju lawa lawa ni bau asap rokok pulak. Ish tak senonoh tau. Baju baru rokok tak apa lagi, ini ko hembus kat muka, muka pun busuk. Adoi.


Dada kami sesak nafas
Sesak nafas kot, kengkadang tu nak juga hirup udara nyaman kat taman di petang hari. Tapi tak ada beza pun sebab perokok ni bukan kira pun port mana nak menghembus, semua tempat jalan. Sesak dada.
 

Kulit kami akan hilang kolagen
Sia sia pakai SKII sampai beribu riban, tapi hari hari kulit dok bernafas asap rokok. Sia sia! Kulit hang nak melendut tak apa, jangan lah jangkit kat kami pulak.


Hilang selera makan

Hilang mood

Hilang minat

Hilang respect


Dan lain lain. Mood dah tak ada ni dispoilkan ole perokok yang tak makan saman.


XOXO, Azza Azman 
Jika Suka Jom LIKE

5 ulasan:

Salhah Suhot berkata...

huhu..tapi kan, lagi rasa sakit ati kalau orang terdekat sendiri pun merokok...

Tanpa Nama berkata...

setuju yang perokok perlu hormati ornag di sekeliling...

Nak tau mengenai Jaket untuk Buku?

maszull berkata...

assalamualaikum azza....betul tu moga pada perokok di luar sana ingatlah merokok ni sebenarnya tidak baik untuk kesihatan kita...:)

nabila faryzza berkata...

tahu takpe. kalau kite, kite mmg tutup je idung pakai tudung tu, biar dorang terasa kita tak suka dorang merokok.

naim berkata...

azza, saya bukan perokok.. :)