03 Januari 2012

Janji

Assalamualaikum, 




Sebut tentang janji, teringat masa saya darjah 3 dulu. Dalam kelas Pendidikan Islam, Ustaz Wahab pernah tanya pada satu kelas, "janji pada siapa yang paling penting untuk kita tunaikan?". So setiap seorang kena jawab, siapa salah kena berdiri. Semakin lama, semakin dekat turn saya. Berdebar debar sangat sebab tak ada orang pun yang betul bagi jawapan.




Yang anak emak jawab, janji pada emak.
Yang anak ayah jawab, janji pada ayah.
Yang pergi sekolah Kafa jawab, janji pada Allah.
Yang mengampu jawab, janji pada ustaz.




Saya pun pening dan rasa lucu, dah tau orang sebelumnya jawab salah, yang selepas-selepasnya pun nak jugak jawab yang sama. Balik balik emak, ayah, Allah dan guru. So saya dah ada jawapan yang saya yakin sangat. Bila sampai turn saya...




Saya jawab, janji pada diri sendiri...
Ustaz tetiba jerit, Betul!! 


Saya rasa nak terlompat, sebab terkejut dan excited. Hehe.




Sekarang saya sedar, janji pada diri sendiri amat penting. Kalau janji pada diri sendiri pun kita tak jaga, hancur. Saya sangat benci pada diri sendiri bila plan sesuatu tak jadi sebab alasan 'malas' 'tak ada mood' 'bangun lewat' atau 'tak ada baju sesuai' semua ni sangat tak logik.




Azam tahun ni, nak berpegang pada janji sendiri, baru mantap personaliti.




XOXO, Azza Azman
Jika Suka Jom LIKE

10 ulasan:

maszull berkata...

assalamualaikum azza...kenalah tunaikan apa yg telah dijanjikan pada diri sendiri tu yer...:)

Tanpa Nama berkata...

janji pade siape?? hehehe

NUR AMINA berkata...

Akak pun ada janji pada diri sendiri tapi belum tertunai...lama dah berjanji ni....

KAMIHIDUP berkata...

selamat tahun baru. :)

liza nora berkata...

btul tu azza.. stuju sgt,

Azza Azman berkata...

maszull : Iya insyaAllah, tapi harini nak g library tak g lagi huhu...

Azza Azman berkata...

Nur Amina : susah kan janji pada diri sendiri ni kita amik sambil lewa je..

Niza Romli berkata...

Nak janji dgn diri sendiri jugaklah :)

fiQRa berkata...

kalau dah berjanji atau pegang jnji, 1 jer.. kena amanah :) sbb itu perkara paling berat di dunia adalah, amanah :)



admin,
GENG fiQ'Ra♥

Namee Roslan berkata...

aaa, janji ni yg lemah ni. kalau namee janji, mesti tak jadi. :/