25 Jun 2012

Misteri Duit Derma

Assalamualaikum, 


Harini kan kita kan pergi masjid kan....
Memandangkan dah banyak kali mama ajak.
Tapi liat sangat, yela tak de rezeki kan nak buat macamno.
Ceh ayat nak coverina diri sendiri.
Padahal masa magrib la terhegeh hegeh nak mandi la apa la.
Last kena tinggal... T___T


So tapi sebelum naik kereta sempat la cakap duit singgit singgit bergulung atas meja.
Ingat balik dari masjid nanti singgah  farmasi ada "benda" la nak beli.
Rasanya cukup kot duit tu, kalau tak cukup leh pau duit tol dalam dashboard kan.
Capai duit tu terus letak duit dalam beg telekong. Campak saja.
Senang beg ni tak yag bercompartment bagai.


Tapi lepas solat, main main la hp pakai wireless masjid.
Tapi sambil dengar la ceramah tu pasal mandi sunat ceh ceh.
Tetiba ada sorang makcik ni cuit dari tepi..
"Dik, nanti tolong letak duit ni dalam tabung ye..." dia jeling ke tabung kat depan.
Saya angguk. Dia kata "bukan apa susah nak letak sekarang"
Dia hulur duit singgit singgit bergulung ke tangan saya. Saya ambik.
Baik ye makcik ni.


Tadi tangan main hp dalam telekong.
Tapi sekarang letak tangan luar telekong sambil pegang je duit tu.
Yela takut orang ingat saya nak songlap duit tu.
Pelik, saya pandang je tabung tu tak ada orang pun solat kat tabung tu.
Apa yang susahnya nak letak duit tu?


Tanpa berlengah masa saya pun pergi la kat tabung tu dua tiga langkah je puiiiinnn...
Selesai. Saya pergi ke belakang sekali ingat nak sandai ke dinding sampai main hp.
Yela kang setazah mama nampak kang dia kata apa pulak kan main hp dalam mesjid.
Dalam kepala pikir "eh cukup tak ek duit aku bawak tadi?" Kira lah.


Raba raba dalam beg telekong. Ish mana duit ni...
Terbalikkan beg tu. Tak ada juga.
Saya intai kedalam tak ada!


Bingung jap.


Pastu baru terpikir.


Sama macam yang korang terpikir.


p/s : maybe nak tunggu aku buat baik susah bebenor, so Allah bagi peluang dengan cara macam ni.


XOXO, Azza Azman 
Jika Suka Jom LIKE

4 ulasan:

naim berkata...

Naim paham.. hehe

:)

Namee Roslan berkata...

mana duit tu azza ? :O

Bobo berkata...

baca 2x baru paham.. duit awk tercicir dlm masjid ek..xpe,niatkan yg baik dpt pahala :)

dayah SnoW Heuka berkata...

wet tuh tercicir kee?? huhu.. ta pon mybe wet tuh terkeluar dari beg awok then makcik tuh nmpk.. tuh dia suruh derma tuh.. ta pa think + ea.. sume ada bersebab ^^