08 Oktober 2011

Sebat Sivil & Sebat Islam

Salam, 


Ini artikel yang diambil dari zharifalimin.blogspot.com
Mahu lebih cerita yang menarik, terus ke --> LINK INI <--


Gambar: Hukuman sebat cara Islam di Aceh, Indonesia


Ramai antara kita yang masih keliru akan perbezaan hukuman sebat cara Islam dengan hukuman sebat cara Sivil. Sehinggakan ada yang tergamak mengatakan Islam itu kejam. Itulah kesilapan orang yang tak berilmu bila cuba berkata-kata seperti bijak pandai yang akhirnya memakan diri sendiri.


Berikut kami kongsikan dengan anda perbezaan sebenar dua hukuman sebat ini. Lepas ni kalau ada sahabat-sahabat kita yang berprasangka, boleh lah kita jelaskan dari apa yang telah kita baca. Sama-samalah kita manfaatkannya.


SEBAT CARA ISLAM





SEBAT CARA ISLAM
@ Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm
@ Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
@ Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
@ Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
@ Sebatan dengan kekuatan sederhana.
@ Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala.
@ Tidak melukakan kulit pesalah.



SEBAT CARA SIVIL






SEBAT CARA SIVIL
@ Rotan yang digunakan terdiri daripada berbagai-bagai saiz.
@ Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat.
@ Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan sahaja.
@ Bahagian daging punggung akan terdedah untuk disebat.
@ Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikat kedua kaki dan tangan.
@ Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus.
@ Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan.
@ Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan kulit tersentap keluar.


** Hukuman Hudud adalah untuk Umat Islam sahaja. Bagi penganut agama lain, mereka diberi pilihan samada nak diadili dengan peraturan sivil atau peraturan Islam.


XOXO, Chempaka Sari
Jika Suka Jom LIKE

18 ulasan:

Miss Nadya berkata...

ngeri tengok sebat secara sivil tu..:(

new entry ::

1. Blog Pilihan Hari Ini ツ
2. BE melekat lagi ツ
3. Tips untuk dapatkan BE ツ

Azzah berkata...

thanx info..:)

chE's dAughtEr berkata...

owh, macam tue. thanks 4 da info,

Teha Nur Fateha berkata...

lah ingtkan gambar lutut tadi yg merah2 tu.bontot rupenya.baca blk baru perasan.kui3..

kalo kt penjara mmg buat mcm ni pun kn. sekali libas memang bergetar bontot.seram!

penah tgk video life dr penjara untuk hkuman sebat..seriau rasa..

naim berkata...

Ini dapat menjernihkan situasi sekarang yang serba kekalutan.

Tahniah Azza. Entry yang bagus untuk semua.

Ini dapat menggambarkan Islam adalah agama yang mulia..

^_^

Insha Allah. Hukum Islam akan ditegakkan di Bumi Malaysia ini. Mohon doa ya..

^_^

FaKArePa!n berkata...

sebat sivil lagi ganas daripada Islam

Aimie Diyanna Benignant berkata...

Conggrate, entry hebadd ,3

ArulchelseA berkata...

mana lebih mengerikan dan mana yg tk sesuai..

NUR AMINA berkata...

Good info. Ngeri tengok punggung disebat.

Namee Roslan berkata...

aaa Azza namee nak termuntah tgk.. :( aa namee takleh tgk benda2 macam tu..wuuuu

ieda79 berkata...

assalamualaikum...minta kongsi ye!



~pembaca senyap~

fiQ'Ra berkata...

islam buat cmtu ada sbb.. nnti azab d akhirat lg pedih dari hukuman d dunia ;/

Saiful Bakhtiar berkata...

undang2 islam mmg adil dan cara perlaksaannya memang saksama

IFA Athirah berkata...

seriau lak tgk.

Paris Lipton berkata...

eee punggung die....Islam agama yg adil....kan???

Niza Romli berkata...

ee...smpi luka camtu kena sebat...ish ngeri tengok

CikNuwairah berkata...

"Lampu suluh kehidupan ialah al-Quran. Inilah penyuluh yang akan menerangi laluan di dunia, alam kubur bahkan apabila bangkit di Akhirat nanti. Mereka yang menolak al-Quran hakikatnya menolak lampu suluh yang disediakan oleh Allah S.W.T. Mereka perlu bersedia untuk menghadapi kegelapan di alam kubur dan kegelapan di hadapan Allah S.W.T kelak"..
hukum hudud jgak ada disebut dalam Al-Quran..nk sabitkan satu kesalahan mengikut hukuman Islam bkan senang..kna ada saksi,adil n telus..bru dpt tau sapa salah sapa betoi..bukan berdasarkan bukti semata2 yg kadang2 boleh direka..
pakat2 buka mata pihak yg salah sangka nih luas2 ye...

Arda Sunkisz berkata...

setuju dgn entry ni .
kat sekolah hanya sestengah ustaz aje sbb care islam yg lain if bole bau ketiak . ^^