30 Mei 2011

Student Sekarang Bajet Bagus



Salam, post kali ini akan dimulaikan dengan dialog untuk menggambarkan situasi yang dimaksudkan seperti tajuk di atas, contoh:

Cik Chemp     : Alamak sok pg exam weh mcmne ni, ko da studi?Kawan             : Rilex r..aku pun belum study lagi. 
Cik Chemp       : Ko boleh la, ko pandai, aku satu buku xsentuh lagi.Kawan             : Aku lagilah, note baru nak photostat ni jap lagi. 
Cik Chemp       : La yeke, aku plak baru nk mintak soft copy kat kawan.Kawan             : oh yeke, xpe2 ko terror…ko kan hebat lagi bijaksana




Dialog ni sering kali kedengaran bila exam is just around the corner, ceh cakap omputeh lak aku. Tapi iyelah mmg betul, kan? Memasing nk tunjuk yang mereka belum study lagi. Padahal bile result kuar memasing dapat pass dgn jayanya. Antara lain situasi biasa yang aku selalu tengok sepanjang persekolahan (termasuk kt U ) aku ni adalah seperti di bawah.



Firstly, kalau dalam kelas la kan, yang lelaki mesti tak bawak buku atau pun pen. Dah la datang lambat pastu berlenggang je, Lecturer tak marah pun , buat ape nk marah sbb lecturer tau diorg mmg genius! Tak payah belajar, tak payah salin nota. Biar pompuan dok terhendap2 kepala nk tengok skrin kat depan sebab nak salin note.



Second, nak cakap pasal dak laki jugak, yang selalu duduk belakang. Kalau ada kerusi kat luar kelas pun depa boleh je duduk kat luar kot, hehe gurau je. Mereka sangat lah humble, tak nak tunjuk sangat kesungguhan mereka nak belajar. Tak pun sebab tak nak tunjuk skema/sivik sangat kot, tak macho lah kan!



Thirdly, ni untuk laki pompuan aku tengok sesetengahnya bila kita tak faham tentang sesuatu topic. Kita pun Tanya lah dia sebab dia nampak macam faham je, laju je buat jawapan bile cikgu bagi soalan. Tapi bila kita suruh ajar, dia pun buat2 la garu kepala konon-konon tak paham jugak. Ish malu lah kan kalau orang tau dia pandai. Tak pun ada sebahagiannya mmg nak tolong ajarkan tapi mesti cakap macam ni…



Contoh 1   : Sebenarnya aku pun tak tau sangat…( ni kira ok lagi)
Contoh 2   : Er, kau cube tanya Emran, Emran ni lagi pandai… (mengelak)
Contoh 3   : Eh susah lah aku nk terangkan… topic ni memang susah tau..(sambil mengerutkan dahi, memang tak boleh blah haha)



Sekian, cerita keluh kesah Cik Chemp tentang Pelajar Tunjuk Genius, Situasi di Sekolah & Universiti. Terima Kaseh!




XOXO, Chempaka Sari
 Jika Suka Sila LIKE



1 ulasan:

Acik berkata...

pelajar hari ini ... pelajr oh pelajr!
lebih pandai drp guru ... heheheee!