23 Julai 2011

Pentingkah Product Mahal atau Murah?

Salam, 


Saya nak ceritakan pengalaman saya sendiri. Dari pemerhatian sendiri dan duit sendiri hehehe. Segala bukti saintifik tidak akan disertakan. Saje nak buktikan yang product mahal apalah gunanya kalau tak sesuai dengan tubuh badan kita. Nak baca preview product untuk kulit berminyak boleh baca disini.


Ini losyen tangan dari BS. Beli kat retailer BS dengan harga 39.90. Bila pakai rasa melekit. Sejam pertama wangi lepas bau tangan jadi pelik. Tak sesuai dengan cuaca Malaysia. Dikilangkan dari UK, product dari Britain yang sah-sah kulit orang putih tak sama dengan orang Malaysia. Pakai dalam bilik air cond sesuailah. Tak ada UV protection dan tak cerahkan tangan hitam yang sentisa drive ni. Huhu.


Lepas tu beli losyen tangan NIVEA. Harga RM12.90 kat Guardian, murahlah sikit. Tak ingat pulak product dari mana. Dikilangkan di Thailand. Sama jugak. Rasa melekit. Selepas beberapa jam tangan bau pelik. Ada UV protection dan anti-wrinkles. Tak tau lah berkesan ke tak sebab mungkin selepas guna 4 tiub baru nampak kesan agaknya. Sedap lagi pakai losyen Citra Ayu dari Indonesia tu. Rm5 je pun.


Pastu kelmarin saya baca kat satu forum popular tu. Saya search pasal skin bleaching. Yelah gatal nak kulit putih macam Selena Gomez. Geram.... Tapi ramai cakap ada risikonya tersendiri sebab tak semua salon pakao product yang betul dengan berkesan. Ramai pulak yang cadangkan guna ke LEMON untuk cerahkan kulit dan sekatakan warna kulit. Kesan serta merta diorang cakap. Eh betul ke ni? Petang tu jugak saya pergi supermarket beli lemon. Pasai kedai mamak depan ni sure tak jual lemon. Sebijik cost nya baru 99sen. Kalau yang kecik 40sen.


Dengan semangatnye saya perah sebelah lemon tu dalam mangkuk dan sapu kat taangan sebelah kiri. Biar kering dan bilas. Macam sama je tak cerah pun. Pastu bila tangan dah kering. Saya belek lagi. Eh nampak lain lah. Ke psiko je ni. Tanya adik kecik saya suruh dia pilih yang mana satu lebih putih. Dia pilih tangan kiri. Kembang kuncup hidung saya.


Tak puas hati, tanya pulak adik perempuan saya mana satu lebih putih. Dia tunjuk tangan kiri. Wah kembang kuncup pulak hati saya. Dia pun terus nak buat jugak abes lemon akak dia. Adik lelaki yang naik moyor tetiap hari pun buat jugak kat tangan malam tadi. Dia cakap nampaklah jugak perubahan. Huhu gembiranya saya. Dengan RM 2.00 je saya boleh nampak perubahan dalam masa 30minit.


Gambar testimoni memang takde. Takde koje pulak nak tayang gambar tangan sendiri... aurat tuh huhu. Lagipun ni nak share experience bukan nak promote mana-mana product. Serius tangan wangi je sepanjang hari. Nak percaya tau tak saya tak paksa.But, please try at home, kawan!


* Doakan Malaysia kalahkan Singapore keh? Bye...


XOXO, Chempaka Sari
Jika Suka Jom LIKE

28 ulasan:

Wahida Samsuddin berkata...

Takat mana boleh bleach skin kalau pakai lemon ek? Nanti tak bahaya ke? Lepas tu pakai lemon je ke, tak perlu campur benda lain?

p/s: Terbanyak tanya pulak. Sorry. Hihi.

Izzati Liyana Sabri berkata...

oh yeah? thanks bagitahu. nak cuba nak cuba! kalau kat muka boleh tak? huk3.

aamalinaazman berkata...

lemon d best!!!hehe =)

Tanpa Nama berkata...

wahhhh ni tips terbaik ni..=)

Nur Areefah berkata...

wow..nice! hehe.. :)
tayang la pegelangan tangan kalau sudi ^^,

baru tahu je ni,nak try jugak la xD
hihi

latest entry : blogger.com mobile template

HaFizaH aYu berkata...

blh apply kat muka trs x lemon tu..hehe tringin nk cuba

iedaurora berkata...

yg BS tu ieda pun beli, time try bau mmg wangi dah apply kat tangan terus bau pelik, so sekali tu je pakai.. hu..hu..

Azza Azman berkata...

ramai jugak yg tanya boleh guna kat muka tak, kat shout box. Sebenarnya boleh je, even product garnier yg lisa surihani pakai tu pun pakai lemon.Tapi untuk kulit kering atau yg sensitif macam menggelupas atau luka...maybe pedih sikit.

Macam adik saya kulit berminyak dan berjerawat dia pakai xrasa ape pun. Lepas cuci rasa lembut je. Saya pun try kat muka tapi rasa pedih, maybe sbb kulit muka saya selalu menggelupas. Tapi bila cuci rasa bersih je muka.

Tak boleh amal selalu kat muka. Sebulan sekali cukut, sbb lemon ada bahan penghakis.

Unknown berkata...

ooh.tryla losyen tgn palmer's yang bau cokelat tu.ok gak.tp lemon tu mmg best.buat jd deodorant pun berkesan(cuma bukan anti perspirant lah.anti bau je.)ini terbukti sebab ada yang buat review kat youtube.next time try lah.nak putihkan tangan.

sabree hussin berkata...

ok lepas ni nak tetapkan misi baru jugak..

(nak cari lemon.. nak cari lemon.. nak cari leman.. eh bukan Lemon!)

belognisa berkata...

pernah dgr jugak petua guna lemon ni..boleh bleaching rambut jugak..rambut boleh jd perang..ala highlight gitew..lemon mmg bagus! :)

Azza Azman berkata...

betul tu kawan., omputeh sapu kat rambut jgak sebelum berjemur kat tepi pantai musim panas..heheh

Ibu Muda 30series berkata...

wahhh...thanks dik sharing! nak 'bleach' kan kaki la...dah legam ni berjemur atas motor...hihi...tangan selalu sorok lam jacket hubby...kih kih kih

Cerah Jeff berkata...

bley try lemon tu..huhu
yg lain memang xnak ar,xpercaya pada produk kencantikan..hahah

amy azuha berkata...

yaww..nak beli lemon berbakul2 lah pasni :DD

muhammadfathimarzuki berkata...

tngan kanan mmg la hitam :) sbb tngan kanan bnyak wat keje. .(btul ker??).. . .hahaha. . .lemon ada acid yang tinggi. .tuh leh jadi puteh kot. . .(my b. . ). . .btw nak try gak r. . .:P

AndyScenes berkata...

lemon kn asid , nnt if da gune then kene panas abesh merah kulit tangan tu .

Tanpa Nama berkata...

saya rasa konsep awak ni silap.kalau hand cream texture dia agak thick sebabtu awak rasa melekit sikit.bukan konsep x sesuai dgn negara kita.kalau saya ada handcream mahal cani,saya akan pakai sebelum tido je.saya akan pakai produk tu ikut kesesuaian tempat dan waktu.sebab tu hand and nail krim lain,losyen tangan dan badan yang biasa2 lain.losyen yang biasa tu texture dia ringan(thin) sebabtu senang kering,berbanding losyen tangan yang lebih intensive sebab area tangan dan jari yang kita kerap gunakan.....

begitu jugak konsep body butter.body butter selalunya lebih thick dan agak melekit sebab dia agak concentrated dan thick.dan body butter selalunya untuk kulit yang betul2 kering macam area siku dan lutut.

kalau produk body shop selalunya ingrediants dia banyak yang organic dan natural.banyak produk body shop yang baunya tulen,bukan bau wangian sintetik yang sekali hidu pun tau fake.saya suka body wash bodyshop,baunya tulen.saya suka bau mooringa,ikut kajian mooringa ni banyak khasiat perubatan.....

dan pasal lemon tu,saya rasa tak elok selalu amalkan sebab ia bersifat acidic dan mengakis,lagi2 untuk kulit sensitif.dulu saya ada dapat sample pack nite cream garnier,bila saya pakai kulit saya rasa sting,pedih....banyak lagi alternatif untuk whitening....susu kambing,roselle,minum air soya pun boleh cerahkan kulit.....

maaf saya guna tanpa nama.saya xde akaun blogspot.saya jumpa website awak ni sebb saya google :losyen citra.

.::: Princess MOMOY :::. berkata...

terima kasih dear
rasa nak cuba la
kena g edai cari lemon la ni
ada jual x eyh kat terengganu nih
huhu... susah juga dapat kerja kat sini ni
huhu....

Azmil berkata...

Penting utk jaga standard, atau kualiti. Tapi biarlah bersederhana saja.

Tanpa Nama berkata...

It's actually a cool and useful piece of information. I'm glad that
you just shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this.
Thank you for sharing.
My weblog quick muscle gain

Tanpa Nama berkata...

Hi there, all is going sound here and ofcourse every one is sharing
facts, that's truly fine, keep up writing.
my webpage - atkikoleksiyonculari

Tanpa Nama berkata...

Klu gnti lemon ngan limau nipis boleh ke?

miss zie berkata...

for those yg nk gunakan skin bleaching...stop ur dream ok..aku dh guna benda xguna tu...dijanjikan tgn putih...rupanya2...bulu roma aku jd putih mcm org tua..dh la tgn aku gelap...mmg obvious la..seyes malu nk mati..skunk pn still bulu colour putih..haha..200% kecewa..bek guna petua2 yg sedia ada jerw..

ratukissdaniella berkata...

saye amalkan mnum b white dari d herbs asalnye nk cerahkn kulit wjah tp skali satu bdan cerah alhamdulillah la kn..bonus la jadinye kaki n tgn sy mmg bblang truk!!!! pasal dok brkbun bunga ttgh hari panas terik !!! kaki ni ada line taki selipar lgi!!! mmg malu org dok tegur tp la ni xdak da lah...sy minum da 5 kotak mmg brkesan la pda sy tp len org len pnerimaan kot?? ada cpat ada lmbt ada sesuai ada x?? sy amalkn jgak letak lemon..lmau nipis kt muka tp jus dy la cmpur n madu kdg mayonnaise kdg putih telor..mmg brkesan..tp smggu 2 kali la..mayonnaise pape pn bleh..mmg lmbut kulit muka..crah..mmg rase bmyk lg2 time nk bsuh muka tp myk dy myk omega3 xdak hal..bsuh n air suam n pncuci muka yg kte gune biasa..gosok dlm 5 mnit gtu..elok ladys choice..byk khasiat.. bras lg elok khasiat pda muka..

ratukissdaniella berkata...

oh ya miss zie..apa maksud miss n BENDA X GUNE TU??? lemon ke??? truknye ksannye pda miss zie??? hbes broban ler awok le ni??? hmmm...
hlg ke nk kulet putehh abeh ke bulu pulok yg puteh??? cube awok amalkn sapu myk klape bt sndri time nk tdo untk htmkn smule bebulu awok di samping mlmbutkn kulit wk...x jadi jgn hamun sy pulakkk yek..tman nk mmbntu je ksian ke awok tu..len org len gen dy x gtu??? hmmmmm...

ratukissdaniella berkata...

oh ya miss zie..apa maksud miss n BENDA X GUNE TU??? lemon ke??? truknye ksannye pda miss zie??? hbes broban ler awok le ni??? hmmm...
hlg ke nk kulet putehh abeh ke bulu pulok yg puteh??? cube awok amalkn sapu myk klape bt sndri time nk tdo untk htmkn smule bebulu awok di samping mlmbutkn kulit wk...x jadi jgn hamun sy pulakkk yek..tman nk mmbntu je ksian ke awok tu..len org len gen dy x gtu??? hmmmmm...

Tanpa Nama berkata...

tak melekit ke tangan bila pakai lemon tuu???
seriussly im so curious.
please reply me asap..
im need the answwered .
so that i can fly to supermarket ..
hehehehhehe.. no lhaa.
actually buy the lemon lhaa..
ahahhahahaha...