09 Ogos 2011

10 Tip Mudah Ringankan Blog

Salam,


Jom kawan, kasi blog slim sikitlah. Bulan puasa ni tamo la blog gemuk berat 800 kg. Tak cool bro eh der... Chempaka Sari akan buat cerita ulangan dari blogger lain buat ke seratus kalinya macamana nak kasi blog kamu diet sikit. Biar senang nak loading dan biar orang lain sempat baca LIMA-ENAM entry kamu sebelum tekan pangkah kat atas nun.




Sebelum belajar tips dan tutorial untuk slim kan size blog ke taham minima, jom kita check dulu size blog masing-masing di “iwebtools.com“. Yang bagus tu size blog kurang dari 100kb. Lagi kecil lagi bagus sebab lagi cepat masa untuk load sesebuah blog. Kat bawah ni antara 10 tips berserta tutorial yang dapat blogger lain share bagi ringankan size blog.




1.  Show entry semaksima 3 entry pada main page. Kalau blog jenis ringan atau guna readmore boleh letak lebih. Cuma pada pendapat CS read more tak sesuai untuk blog personal okay. 

Cara untuk setting 3 entry dalam 1 page:
Klik DASHBOARD>SETTINGS>FORMATTING>pada “Show at most” sila pilih 3 entry untuk dipaparkan pada first page>SAVE SETTINGS


2.  Jangan ler pasang widget Daun Berguguran atau Love Bergemerlapan atau Burung Berkicauan atau seangkatan dengannya. Banyaknya ATAU. Widget jenis ni serius melambatkan blog kamu habiskan loading. Pastu nampak serabut terutamanya penggunaan resolution notebook yang kecil. Orang tak baca entry kamu nanti, dia dok tengok salji tu je.



Contoh kursor bling siap ada text pastu saya tak tahu macamana nak click sebab asyik tersasar dari landasan




3.  Terlalu banyak masukkan url blog dalam bloglist. Saya lah tu, sebab saya listkan semua blog yang saya follow kih kih kih! Kalau nak letak banyak jugak, buatlah bloglist yang jenis scroll/menunjukkan 5 blog terlatest update. Untuk scroll bloglist Google “tutorial scroll dalam bloglist”. 




Manakala untuk show 5 blog dalam bloglist. Caranya:
Klik DASHBOARD>DESIGN>PAGE ELEMENT>pergi pada gadget bloglist blog ni>keluar “configure list” utk bloglist tue>klik pada “show” pilih 5 blog>SAVE

4.  Size header bior ler yang sederhana je. Tak lebih 250px lebarnya. Jangan guna size header yang terlalu besar. Kadang-kadang saya pun selalu terkejut dengan header yang besar gedabak dengan muka tuan blog. Huhu... gurau je jangan marah. Abg Ben tak pe buatlah macamana pun blog dia saya tetap nak baca.


5. Awak digalakkan memilih hanya widget yang penting di dalam blog seperti latest entry, top entry dan apa yang bersesuaian. Widget seperti lagu yang autoplay, jam gelembung-gelembung, kalendar sebab kat laptopkan dah ada kalender sendiri, icon float yang comel dekat 4 penjuru blog (dah macam pagar rumah pula), bling-bling cursor tak perlu ye.



6.  Widget follower seeloknya letak di sidebar bukan di bawah header sebabnya widget follower la yang paling lambat sekali loading. Lagi banyak gambar muka yang nak ditayangkan semakin berat lar widget tu. So seeloknya letak di sidebar. Tok sah risau ler,letak di sidebar atas widget shoutmix pun akan orang nampak juga.
Kalau letak bawah header memang jadi besor bebenor. Dah besor jadi berat lah ye dak?



7.  Pilih template yang simple tidak terlalu banyak gambar atau animation. Pastu, jangan terlalu banyak letak gambar di sidebar. Kalau nak jugak masukkan gambar, sebaiknya masukkan dalam page. Page Photo khas untuk gambar kamu. Saya pun ada tau. Meroyan sangat nak letak gambar huhu.

Sumpah ini contoh jewww...



9.  Meringankan loading blog dengan guna Jquery Lazy Load, google keyword “tutorial jquery lazy load“.




10.  Meringankan blog dengan menggunakan compress code CSS ,sila google keyword “tutorial compress CSS“.



Okay itu jelah kot tips nya. Kalau awak buat 5 daripadanya pun dah okay dah. Blog saya pun segedabak beratnya,macam tuan blog. Tengah usaha nak diet lah ni. Entry ini kesinambungan dari Entry Petua Teknikal Nak orang Senang Komen dan Follow dan Entry Trauma Ketika Blogwalking.




Kalau Info Ini Berguna, Support Kami Blogger dengan LIKE Page Ini.



XOXO, Chempaka Sari 
Jika Suka Jom LIKE

9 ulasan:

arituarini berkata...

tq nnt nak cuba la..info yg berguna..

zaRain berkata...

yeahhh setuju ngn sume.. lagi2 part cursor ,,susah nk klik..n if iklan merate..nk bace pon susah..

Nur Zafirah berkata...

nice info. boleh cuba ni. hee ;)

jom join game ;)


http://bitewallpapers.com/home/blog/pictures/dec2010/pc%20broke%203.jpg

farhan berkata...

nice tips...nak tanya ni..blog saya berat ke..

Jay berkata...

nice info azza..nanti JAy nak cuba jugalah...hehehe:)

Azzam Fadzil berkata...

hehe nice info..naseb bek kbykkan tips2 tu mmg meow da buat..hehe

Zadarizqa Qaseh Resources berkata...

blogger bru cm sy kne try..

btw,,thanx!!entry ni brguna sgt.. :-)

Hani Mansor berkata...

tips yang brguna ! appreciate it !
hmm, sy ad soalan ni, mcmana nk buat biar entry sama tak berulang di main page. klau bkk blog sy , akn ada 2 entry yg sama. tp sy cuma buat 1 shaja entry di main page blog sy. sy xtahu nk buat mcmana . hope lbh tlg sy. klau nk jwb soalan ni , tulis lahh dkt chatbox blog sy okayyy !

uncle berkata...

uncle dah pakai aplikasi jquery image loading macam yang dipaparkan dalam entry tuan disini...nampak semakin ringan blog uncle...terima kasih atas info tu..terbaekkk !!!